بانک سوالات امتحانی اول تا ششم دبستان (معلم ماکویی)
آموزش ابتدایی تخصص ماست
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


وبلاگ آموزشی -علمی-مدیریتی
قلم از موارد سوگند باریتعالی میباشد، بنا بر این حرمتش واجب است پس همیشه نوشتن رهگشا نیست!آنچه از قلم باید بتراود بارقه و رنگ و بوی دردمندانه آنست!درد بسیار است و قلمم یخ زده و مبهوت!قلمم از مجازات و تاوان در مقابل جرم و گناه نکرده غمگین است؟!
استفاده از تمام موضوعات وبلاگ با ذکر منبع بلامانع میباشد

مدیر وبلاگ :مرتضی دادگر اصل
نظرسنجی
دوست ارجمند نظرشما در باره این وبلاگ چیست





 روش تدریس اکتشافی

یادگیری اکتشافی فرایندی است که در آن دانش آموز باید مسئله ی مورد نظر را مشخص کند ، راه حل های ممکنی را برای آن در نظر گیرد ، این راه حل ها را با توجه به شواهد آزمایش کند . نتیجه گیری های مناسبی را با توجه به این آزمایش به دست آورد و این نتیجه گیری ها را در موقعیت های جدید به کار گیرد و سرانجام به قوانین کلی و قابل تعمیم برسد .

از حیث روش تدریس ، یادگیری اکتشافی به آن دسته از موقعیت های آموزشی اشاره دارد که در آن ها شاگرد با راهنمایی محدود معلم و یا بدون راهنمایی او به هدف مورد نظر نایل می آید . ویژگی عمده ی روش اکتشافی عبارت است از میزان راهنمایی که معلم برای شاگرد به عمل می آورد .

 راهنمای معلم به شاگرد می تواند در محدوده های زیر باشد :

1.معلم می تواند اصول و راه حل مسئله را برای شاگرد توضیح دهد .

2. معلم می تواند فقط اصولی را که در یادگیری اکتشافی به کار میرود برای شاگرد توضیح دهد ،اما راه حل مسئله را در اختیار او نگذارد .

3. معلم می تواند اصول را تشریح نکند ، اما راه حل مسئله را تشریح کند .

4. معلم می تواند نه اصول ونه راه حل را در اختیار شاگرد قرار دهد ، که در این صورت آن را یادگیری بدون راهنمایی معلم می دانیم.

بین نخستین مورد که در آن هم اصول وهم راه حل مسئله تشریح می شود و آخرین مورد که نه اصول و نه راه حل ارائه می شود ، یادگیری اکتشافی راهنمایی شده نامیده می شود . در یادگیری اکتشافی ، معلم در به خاطر آوردن اصول مربوط و کاربرد آن ها به شاگرد کمک میکند . در این معنی ، معلم اصول را شرح میدهد اما درباره ی راه حل چیزی نمی گوید .

محاسن روش اکتشافی از دیدگاه برونر :

برونر (1972)محاسن زیر را برای روش اکتشافی بر شمرده است :

1.      یادگیری اکتشافی توانایی ذهنی دانش آموز را تقویت می کند .

2.      یادگیری اکتشافی انگیزه ی درونی  دانش آموز راافزایش می دهد زیرا در این نوع یادگیری ،شاگرد به طور خود جوش فعالیت های آموختن را دنبال می کند و پاداشی هم که دریافت می دارد از فعالیت های خود اوست .

3.      یادگیری اکتشافی ، فنون اکتشاف را به شاگرد می آموزد و او را خلاق و کاوشگربار می آورد .

4.      یادگیری اکتشافی موجب دوام بهتر آموخته ها می شود ، زیرا دانش آموز خود آموخته هایش را سازمان می دهد و می داند که چه موقع و چگونه آن ها را به دست آورد . 

محدودیت های روش اکتشافی :

آزوبل معتقد است که هدف اساسی تدریس این است که مجموعه ی منسجمی از دانش و معلومات ، به شیوه ای سازمان یافته ارائه شود . این مجموعه باید به وضوح تنظیم شود و به وضوح به دانش آموز عرضه گردد لذا وی معتقد است که نمی توان تفکر اکتشافی را خارج از چارچوب و زمینه کلی رشته ی علمی آموخت . زیرا دست یابی به تفکر اکتشافی از طریق ساختار کلی هر یک از رشته های علوم مختلف میسر است . همچنین ، مخالفان روش اکتشافی آن را روش کم اثر و وقت گیر می دانند و معتقدند که این روش بویژه برای شاگردان جوان مفید نیست .

   

منبع :کلیات روش ها و فنون تدریس ، امان الله صفوی (1380)






نوع مطلب : روشهای تدریس، 
برچسب ها : روشهای تدریس-روش تدریس اکتشافی،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 13 اسفند 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





پیوند روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی